Idag är det fredag och fredag innebär Stora Sjöslaget. Denna fin-fina tävling pågår hela dagen, och avlutas med en skattjakt ikväll. Än har vi inte varit ute på banan då saker och ting har tagit tid, men efter lunch ska vi ut och fotografera osv. Banan ligger på lägerområdet så alla är nu på byarna och lagar sin mat; potatis & purjolökssoppa. Gott.
Det är lite sorgligt att vi åker hem imorgon, det som har varit vardag dom senaste två åren tar plötsligt slut. Okej, inte riktigt slut för min del då jag ska sitta och gå igenom alla bilder, redigera, bränna och skicka till alla som har beställt. Visserligen bara 6 kårer hittils, men jag ska göra reklam för det i mitt bildspel ikväll.
För övrigt inget annat att rapportera mer än att det var ett sjuhelsikes drag igår när Mikael Hemmingsson var här och spelade. Sjukt kul och man kan säga att det värkte både i strupar och handflator, så mycket skreks och klappades det.
Now; Lunchtime.
/Black Jo
Created by OnePlusYou
fredag 31 juli 2009
onsdag 29 juli 2009
Marknadstorsdag.
Ohoj!
Idag är det torsdag och lägret börjar lida mot sitt slut. Sorgligt men sant. Jag tycker att tiden har gått långsamt ända fram till nu, nu börjar det kännas som att det inte varit något riktigt läger för min del. Men detta är ju första gången som funkis. Vi har hittat på så mycket, ränt rundor och varit överallt. Man saknar att vara den som gör alla aktiviteter, saknar att härja runt tills ledarna säger till en osv, osv.
Idag är det torsdag och det är marknad på schemat för alla. Förmiddagen går åt till förberedelser av marknadsplatsen och programtältet har öppet hus för de som vill göra mer makrame eller skinnsömnad. Sen är det som sagt marknad på eftermiddagen.
Ikväll kommer Mikael Hemmingsson hit och underhåller oss i LÄKO, funkisar, LOTS och ledare. Jag har hört rykten om att det är över 110 anmälda. Jösses säger jag! Undrar hur vi ska få plats i cafétältet!
Själv ska man stå i intendenturen hela förmiddagen, sen tar kanonkulan/papegojan Mange eftermiddagspasset så jag kan vara med på marknaden och fotografera. Bra när man kan dela! =)
Vi hörs väl snart igen.
/Black Jo
Idag är det torsdag och lägret börjar lida mot sitt slut. Sorgligt men sant. Jag tycker att tiden har gått långsamt ända fram till nu, nu börjar det kännas som att det inte varit något riktigt läger för min del. Men detta är ju första gången som funkis. Vi har hittat på så mycket, ränt rundor och varit överallt. Man saknar att vara den som gör alla aktiviteter, saknar att härja runt tills ledarna säger till en osv, osv.
Idag är det torsdag och det är marknad på schemat för alla. Förmiddagen går åt till förberedelser av marknadsplatsen och programtältet har öppet hus för de som vill göra mer makrame eller skinnsömnad. Sen är det som sagt marknad på eftermiddagen.
Ikväll kommer Mikael Hemmingsson hit och underhåller oss i LÄKO, funkisar, LOTS och ledare. Jag har hört rykten om att det är över 110 anmälda. Jösses säger jag! Undrar hur vi ska få plats i cafétältet!
Själv ska man stå i intendenturen hela förmiddagen, sen tar kanonkulan/papegojan Mange eftermiddagspasset så jag kan vara med på marknaden och fotografera. Bra när man kan dela! =)
Vi hörs väl snart igen.
/Black Jo
måndag 27 juli 2009
Ohoj vänner och kamrater!
Lägerlivet lunkar på i vanlig ordning. Idag är det tisdag och hemresa för miniorscouterna och även några juniorscouter som inte kan stanna lägre pga. ledarbrist i kåren. Trist men sant.
Igår hade miniorerna äventyrs-runda kallad "Ut i det blå". De gick en runda kring sjön med stationer. Andraårs juniorerna åkte buss till Kivik och fick lära sig segla optimistjolle. De hade även organisationstävling, sandslottsbygge och kanottävling.
Idag väntar som sagt hemfärd för miniorerna, juniorerna har hantverk, patrull- och seniorscouter ger sig iväg på hajk, de ska stanna i Vik inatt och sen fortsätta till Simrishamn imorgon.
Hoppas att ingen av dem har sån otur som jag och springer in i stenar och stukar tårna. Detta är andra gången det händer på läger och jag blir så trött. Varför ska stenarna vara ivägen för? Förra gången var det ju förvisso ett avsågat träd jag sprang in i, men ändån. Så jag känner mig en aning fånig när jag haltar fram med min blåslagna lilltå. Så lyckat.
För övrigt flyter allt. Flaskposten blir bra och nästan alla vill bli fotograferade när jag kommer. Bilder får föressten vänta tills efter lägret när jag har lite bättre internetanslutning. Här tar det hundra år minst bara att koppla upp, hur lång tid tar det inte då om jag ska sätta mig och ladda upp bilder? Kanske någon dyker upp, men det är bara om jag har tid över.
Så ni får klara er.
Nu ska vi sätta oss och plasta in dagens nummer av flaskposten och sen sätta upp dem.
Ha en trevlig dag!
/Black Jo
Lägerlivet lunkar på i vanlig ordning. Idag är det tisdag och hemresa för miniorscouterna och även några juniorscouter som inte kan stanna lägre pga. ledarbrist i kåren. Trist men sant.
Igår hade miniorerna äventyrs-runda kallad "Ut i det blå". De gick en runda kring sjön med stationer. Andraårs juniorerna åkte buss till Kivik och fick lära sig segla optimistjolle. De hade även organisationstävling, sandslottsbygge och kanottävling.
Idag väntar som sagt hemfärd för miniorerna, juniorerna har hantverk, patrull- och seniorscouter ger sig iväg på hajk, de ska stanna i Vik inatt och sen fortsätta till Simrishamn imorgon.
Hoppas att ingen av dem har sån otur som jag och springer in i stenar och stukar tårna. Detta är andra gången det händer på läger och jag blir så trött. Varför ska stenarna vara ivägen för? Förra gången var det ju förvisso ett avsågat träd jag sprang in i, men ändån. Så jag känner mig en aning fånig när jag haltar fram med min blåslagna lilltå. Så lyckat.
För övrigt flyter allt. Flaskposten blir bra och nästan alla vill bli fotograferade när jag kommer. Bilder får föressten vänta tills efter lägret när jag har lite bättre internetanslutning. Här tar det hundra år minst bara att koppla upp, hur lång tid tar det inte då om jag ska sätta mig och ladda upp bilder? Kanske någon dyker upp, men det är bara om jag har tid över.
Så ni får klara er.
Nu ska vi sätta oss och plasta in dagens nummer av flaskposten och sen sätta upp dem.
Ha en trevlig dag!
/Black Jo
lördag 25 juli 2009
Panorama.
Ohoj!

/Black Jo
Satte ihop ett litet panorama över skeppen, sett från matutlämnligen ungefär. Vill poängtera att det är inte proffsigt gjort över huvud taget, det är första gången jag gjort ett sånt här. Men det blev i alla fall ganska bra.
4 bilder blev 1 - here you go!

/Black Jo
Nu börjar alla känna sig på plats...
Nu har snart halva inryckningsdagen gått. Allt har förflutit lugnt, förutom en krånglande med utskrifter i morse. Men det har löst sig, så som allt annat kommer att göra.
Snart är det byfånemöte och då kommer en del oklarheter att redas ut. Ett byfånemöte är för den som inte vet ett möte där varje kår skickar en representant till ett möte med Läko och funktionärer. Vårt möte kommer att äga rum på funktionärsängen om exakt en halvtimme. Detta blir mitt första byfånemöte. Men definitivt inte det sista antar jag.
Ikväll är det invigning på stora ängen. Kommer in med bilder ikväll hoppas jag.
Vi hörs snart igen!
/Black Jo
Snart är det byfånemöte och då kommer en del oklarheter att redas ut. Ett byfånemöte är för den som inte vet ett möte där varje kår skickar en representant till ett möte med Läko och funktionärer. Vårt möte kommer att äga rum på funktionärsängen om exakt en halvtimme. Detta blir mitt första byfånemöte. Men definitivt inte det sista antar jag.
Ikväll är det invigning på stora ängen. Kommer in med bilder ikväll hoppas jag.
Vi hörs snart igen!
/Black Jo
fredag 24 juli 2009
Godmorgon, godmorgon!
Hör fåglar sjunga glatt!!
Här är vi uppe med tuppen! Har tusen saker som ska göras innan kårerna börjar droppa in vid nio-tiden. Här ska skrivas ut, hålas, sättas in, fotograferas, skrivas ut mer, sättas upp skyltar och lite till. Det är tur att vi har papegojorna så vi kan delegera lite till dem, annars hade vi inte klarat av detta på tre timmar.
Vi ses snart gott folk!
/Black Jo
Här är vi uppe med tuppen! Har tusen saker som ska göras innan kårerna börjar droppa in vid nio-tiden. Här ska skrivas ut, hålas, sättas in, fotograferas, skrivas ut mer, sättas upp skyltar och lite till. Det är tur att vi har papegojorna så vi kan delegera lite till dem, annars hade vi inte klarat av detta på tre timmar.
Vi ses snart gott folk!
/Black Jo
Nu är vi på plats!
Ohoj alla lägersugna scouter!
Nu är vi i LÄKO på plats! En del kårer har droppat in under dagen och lämnat lägerpackningen, och imorgon kommer alla som inte är här ännu!
Det ska bli så kul detta, jag har sett fram emot denna veckan så länge, ni anar inte.
Ha det bra och sov gott så ses vi imorgon, pigga och glada!
/Black Jo
Nu är vi i LÄKO på plats! En del kårer har droppat in under dagen och lämnat lägerpackningen, och imorgon kommer alla som inte är här ännu!
Det ska bli så kul detta, jag har sett fram emot denna veckan så länge, ni anar inte.
Ha det bra och sov gott så ses vi imorgon, pigga och glada!
/Black Jo
söndag 19 juli 2009
Twitter.
Nu har jag ordnat Twitter också! Vi kommer inte att sitta vid datorerna och uppdatera varenda minut under lägret, men nu är det bara för mig att skicka ett sms så vet ni vad vi pysslar med, mobilen har jag ju med mig överallt. Bilder och annat kul som inte går att lägga in på Twitter läggs in här.
Ni hittar rutan till höger här ->
eller på http://twitter.com/Pirat2009
För att se tidigare/senare inlägg på Twitter trycker ni på pilarna som finns i högra hörnet.
/Black Jo
Ni hittar rutan till höger här ->
eller på http://twitter.com/Pirat2009
För att se tidigare/senare inlägg på Twitter trycker ni på pilarna som finns i högra hörnet.
/Black Jo
lördag 18 juli 2009
Bara en liten vecka kvar!
Ohoj piratvänner!
Nu är det bara en liten vecka kvar tills vi kastar loss! Har ni packat?
Min piratkompanjon Salta Katta har tydligen packat klart helt, men jag har bara börjat lägga fram mina grejer. Men det är i alla fall någonting.
Jag har gått och blivit förkyld till på köpet, så idag gick jag hem tidigare från jobbet för att kurera mig lite så jag orkar åka på läger. Det vore ju tråkigt om jag är sjuk då, jag har ju sett fram emot detta så länge!
Glöm inte bort att lämna ut adressen hit till föräldrar, mormor, morfar, farmor, farfar och andra som är intresserade av att veta vad som händer nere på Sjöröd. Vi kommer att uppdatera med jämna mellanrum! (http://pirat09.blogspot.com)
/Black Jo
Nu är det bara en liten vecka kvar tills vi kastar loss! Har ni packat?
Min piratkompanjon Salta Katta har tydligen packat klart helt, men jag har bara börjat lägga fram mina grejer. Men det är i alla fall någonting.
Jag har gått och blivit förkyld till på köpet, så idag gick jag hem tidigare från jobbet för att kurera mig lite så jag orkar åka på läger. Det vore ju tråkigt om jag är sjuk då, jag har ju sett fram emot detta så länge!
Glöm inte bort att lämna ut adressen hit till föräldrar, mormor, morfar, farmor, farfar och andra som är intresserade av att veta vad som händer nere på Sjöröd. Vi kommer att uppdatera med jämna mellanrum! (http://pirat09.blogspot.com)
/Black Jo
söndag 12 juli 2009
Syjunta.
Här har vi gasat symaskiner för fulla muggar, hela eftermiddagen faktiskt, och snart är vi klara! Det är flaggor vi syr och dom blir urläckra!
Undra egentligen hur mycket tråd som har gått åt? Det är ändån 8 stora tygstycken som vi sytt ihop till 4 flaggor. Alla dessa har sick-sackats, sedan sytts ihop, vänts, på med flagglina och sytts ännu lite mer. Men jag tänker i alla fall varken mäta eller räkna på det. Haha.
Bara två veckor till vi kastar ankar!
/Black Jo.
Undra egentligen hur mycket tråd som har gått åt? Det är ändån 8 stora tygstycken som vi sytt ihop till 4 flaggor. Alla dessa har sick-sackats, sedan sytts ihop, vänts, på med flagglina och sytts ännu lite mer. Men jag tänker i alla fall varken mäta eller räkna på det. Haha.
Bara två veckor till vi kastar ankar!
/Black Jo.
onsdag 8 juli 2009
Tröjor, tröjor, tröjor (& lägermärken)
Igår kväll sorterade vi alla tröjorna så nu ska varje kår fått så många tröjor som de har beställt =) Även lägermärken är uppdelade.
Tröjorna är SJUKT snygga!
Om två dagar är det bara två veckor tills vi kastar ankar. Det kommer att gå fort!
/Black Jo

Tröjorna är SJUKT snygga!
Om två dagar är det bara två veckor tills vi kastar ankar. Det kommer att gå fort!
/Black Jo
Hallen fylld av kartonger =)
måndag 6 juli 2009
Lägertröjor!
Dom har kommit! Oj vad jag är glad för det! Dock är dom fortfarande i postens händer, men dom befinner sig i byn i alla fall.
Längtar tills dom befinner sig i min lägenhet! :D
/Black Jo
Längtar tills dom befinner sig i min lägenhet! :D
/Black Jo
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)